Nasza strona korzysta z plików cookie w celu realizacji potrzeb użytkowników. W przeglądarce można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Więcej informacji

Ok, rozumiem

Zielone szparagi - jedz na zdrowie!

Olga Płaza Porady 14.06.2017
Zielone szparagi - jedz na zdrowie!

Spieszmy się kochać szparagi, tak szybko mija ich sezon... niestety, w Polsce sezon na szparagi trwa tylko kilka tygodni. Krajowe szparagi pojawiają się w połowie kwietnia i zwykle są dostępne do połowy czerwca. Warto wykorzystać ten czas jak najlepiej, bo to nie tylko pyszne, ale i bardzo zdrowe warzywa. 

Skąd pochodzą szparagi?

Szparagi były już znane 4,5 tysiąca lat temu. Tak, ich doskonały smak docenili już starożytni Rzymianie oraz Grecy. Nazwa tego warzywa wywodzi się właśnie z greki i "asparagus" oznacza młody pęd. Jednak z terenów Włoch i Grecji szparagi dość późno wyruszyły do kolejnych krajów Europy - we Francji pierwsze wspominki o nich pochodzą z XV wieku. Od XIX wieku są uprawiane także w Polsce i obecnie w wielu miejscach naszego kraju znajdują się pola szparagów (jedne z największych są ulokowane na Dolnym Śląsku, który słynie ze szparagów).

Szparagi - ich właściwości

Zielone szparagi uważane są za silny afrodyzjak. Swój kolor zawdzięczają temu, że wzrastają nad ziemią, więc w procesie wyrastania są nasłoneczniane. Są zdecydowanie najcieńsze ze wszystkich odmian szparagów, mają dość wyrazisty smak i są najbardziej aromatyczne. To warzywa, które są wyjątkowo niskokaloryczne, w 100 g szparagów jest tylko 18 kalorii. W przeważającej mierze składają się z wody, jednak mają też wiele korzystnych dla zdrowia właściwości. Są bogate w kwas foliowy, witaminy C i E, wspomagającą pracę nerek asparaginę, a także w fosfor, potas, wapń i błonnik. Mają niski indeks glikemiczny, dlatego mogą być elementem diety osób chorych na cukrzycę i na insulinooporność.

Zielone szparagi w kuchni

Zielonych szparagów nie musimy obierać, jeśli są cienkie i młode. Jeśli trafi nam się mocno dojrzały pęczek, to można je delikatnie obrać i odciąć zdrewniałe końcówki. Tę odmianę szparagów można jeść na surowo - chrupiąc jako przekąskę z innymi warzywami i np. hummusem. Nadają się do gotowania na parze, smażenia oraz zapiekania. Doskonale smakują z jajkiem w koszulce, sosem holenderskim albo hiszpańskim aioli, a także zawinięte w boczek lub szynkę prosciutto. Szparagów nie trzeba mocno doprawiać - wystarczy imświeżo mielony pieprz, skórka cytrynowa i szczypta soli.

Olga Płaza
Olga Płaza PR & social media manager, blogerka
Łączę kulinaria z marketingiem – przede wszystkim z miłości do jedzenia. Fotografuję, piszę teksty o kulinariach, dbam o komunikację MrChef w social media i odpowiadam za kontakty PR. W codziennym życiu uwielbiam odkrywać nowe smaki i przepisy.

Polecane przepisy

Inne artykuły

Co jedzą studenci?

04.10.2017

Parówki gotowane w czajniku elektrycznym, chleb z keczupem i zupki z proszku - to zwykle tak wyobrażamy sobie dietę studentów. Dorzućmy do tego pizzę zamawianą o 2 w nocy, częste pomijanie posiłków (kto by pamiętał o śniadaniu, skoro dopiero co człowiek wstał, a zajęcia trwają od 5 minut) i używanie całej gamy niezdrowych produktów. Czy faktycznie tak wygląda studenckie żywienie i co można zrobić, żeby było zdrowiej, ale wciąż smacznie i wygodnie?

więcej
Gromadka dzieci - jak radzę sobie na co dzień

09.06.2017

Bycie mamą to praca na pełen etat - to wie każda mama. Byciemamą trójki dzieci i pieska to niemalże wyczyn kaskaderski. A zatem - jaksprostać oczekiwaniom wszystkich domowników? Jak sprawić, żeby każdy czuło siętak samo kochane? Nie było głodne, miało czyste i uprasowane ubranka, zabawkidostosowane do wieku, odpowiednią ilość ruchu i zdrowe pełnowartościowe posiłki?Do wszystkiego potrzeba czasu. Jak więc udaje mi się go znaleźć? Kluczem dowszystkiego jest organizacja. 

więcej

Menu na tydzień 16.10 - 22.10

Medaliony wieprzowe

czas gotowania

40 min

liczba kalorii

519.4 kcal

trudność

ostrość

ocena 0/5

Pełnoziarnista carbonara

czas gotowania

20 min

liczba kalorii

714 kcal

trudność

ostrość

ocena 0/5